طراحی الگوی آگاهی‌بخشی سازمانی ارتش ج.ا.ایران مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار پایه 18 و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

2 دانشیار پایه 8 دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره)

3 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره) و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات راهبردی آجا

چکیده

امروز درنتیجه عملکرد رسانه‌های نوین با ویژگی فرازمانی و فرامکانی، از یک‌­سو نیازهای نوین و متنوعی در عرصه اجتماعی پدیدار شده و از سوی دیگر با پیشتازی قدرت‏‌های سلطهگر در واپایش فناوری‌های ارتباطی و توان بالای تولید محتوای نامناسب، بی‏‌توجه به ارزش‏‌های انسانی درراستای اهداف سیاسی خود، شرایطی را پدید آورده است که درصورت غفلت، خطرهای جبران‌ناپذیری جوامع هدف را تهدید می‏‌کند. البته همین فناوری‏‌ها ظرفیت مناسبی برای پاسخ به نیازهای حقیقی جامعه و خنثی کردن توطئه‏‌ها فراهم می‏‌کنند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آگاهی­‌بخشی سازمانی با تأکید بر آجا، مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری انجام پذیرفته است و ازلحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی با رویکردی کیفی است که برای دستیابی به الگویی دقیق و علمی، از روش داده­‌بنیاد استفاده شده است. محقق با مراجعه به آرشیو بیانات مقام معظم رهبری، اقدام به شناسایی 471 نشانه در 32 مفهوم و 6 مقوله اصلی کرده است. در تجزیه‌­و­تحلیل داده‌های کیفی از روش سه‏‌مرحله‌ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده ‌شده است. برای کشف نحوه ارتباط مقوله‌ها با یکدیگر، از مدل الگویی استفاده شده است. بر‏اساس نتیجه این تحقیق؛ پدیده‌­محوری: انکشاف ذهنی حقایق برآمده از چهار مفهوم ارتقای سطح فکری، آگاهی، دانش و بینش است. شرایط علی: پاسخ به نیاز مخاطب، الزام به توسعه، فضای خاکستری دنیای اطلاعات، سلطه رسانه‏‌ای استکبار و مسئولیت الهی حاکمیت در قبال مردم. شرایط زمینه‏‌ای: مقبولیت و مشروعیت دستگاه حاکم، حاکمیت ارزش‏‌های دینی و ملی و ...؛ شرایط مداخله‏‌گر: عملکرد نرم دشمن، کمیّت و کیفیّت بودجه و برنامه‏‌های ارتباطی، کمیّت و کیفیّت ابزارهای ارتباطی و ...؛ مقوله‌­های راهبردی: شناسایی دوست و دشمن، تبیین فرصت‏‌ها و تهدیدها و ...؛ مقوله‌‏های پیامدی: رشد و تعالی سرمایه‏‌های انسانی، همراهی افراد، جلوگیری از غافلگیری، حفظ کیان و نظام ج.ا.ایران و... .

کلیدواژه‌ها


الف. منابع فارسی

1. قرآن مجید.

2. نهج‏‌البلاغه، ترجمه آیتی، عبدالمحمد، (1379)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم.

3. نهج‌البلاغه (جلد 1)، ترجمه کاشانی، فتح‌الله، (1378)، تهران: پیام حق.

4. امام خمینی، روح‌الله، (1368)، صحیفه نور (جلد 1)، تهران: موسسه نشر آثار امام خمینی (ره).

5. امام خامنه‌ای، سیدعلی (مدظله‌العالی)، مجموعة بیانات، قابل‌دسترس در: www. Khamenei.Ir و نرم‌افزار حدیث ولایت.

6. امام خامنه‌ای ، سید علی (مدظله‌العالی)، (1378)، تدابیر ابلاغی به ستاد کل ن.م در خصوص جنگ نرم، تهران.

7. آل رسول، سوسن و مریم صدرالسادات، (1393)، بصیرت در قرآن کریم و تفاوت آن با بصر، فصلنامه مطالعات قرآنی، سال پنجم شماره 17.

8. احمدپور، احمد، (1387)، استفاده از ویژگی کیفی اطلاعات در ارزیابی مالی، فصلنامه مدیریت حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 15، شماره 3.

9. اسدی­‌فرد، رویا، (1390)، مدل شایستگی مدیران دولتی ایران (بر‏اساس صحیفه امام (ره)) رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 3، شماره 8، زمستان 1390.

10. پور‏عزت، علی‌اصغر، (1391)، عدالت حق‌‏مدار آگاهی امنیت، تهران: بنیاد نهج‌البلاغه.

11. تورون، کریسین، (1373)، به سوی علم آگاهی، ترجمه الهه رضوی، تهران: ناشر مترجم.

12. جوانی، وجیهه، (1396)، الگوی پارادایمی برندسازی در صنعت ورزش، فصلنامه مدیریت ورزشی، دوره 9، شماره 1، فروردین و اردیبهشت.

13. رفیع‏‌پور، فرامرز، (1387)، آناتومی جامعه: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی کاربردی، تهران: شرکت سهامی انتشار.

14. شرف‌الدین، سیدحسین، (1390)، اهداف اطلاع‌رسانی رسانه‌ای از دیدگاه قرآن کریم (با تأکید بر رسانه ملی)، فصلنامه بازتاب اندیشه، دوره جدید، شماره 2.

15. صدرالدین شیرازی، محمد­بن ابراهیم، (1392)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، تهران: انتشارات مولی، جلد سوم.

16. طوسی، نصرالدین؛ محمد بن محمد، (1389)، حل مشکلات کتاب الشارات و التنبیهات، تهران: مرکز پژوهش میراث مکتوب، جلد اول.

17. کوئن، بروس، (1387)، مبانی جامعه‌شناسی ترجمه: توسلی، غلام عباس و فاضل رضا، تهران، سمت، چاپ بیست و یکم.

18. گیدنز، آنتونی، (1377)، جامعه‌شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.

19. مروی، ابوالفضل، (سال تحصیلی 1380-1379)، شیوه‌‏های تبلیغی امام خمینی (ره) در دوره‏‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (با تمرکز بر مصاحبه‎های امام با رسانه‌‏های جهانی)، به نقل از همشهری (27 بهمن 1380)، سال دهم، شماره 2652.

20. معین، محمد، (1386)، فرهنگ معین، تهران: انتشارات زرین.

21. مهری، کریم، (1395)، تدوین یک مدل نظری (تحلیلی) در خصوص طلاق به شیوه نظریه‌پردازی داده‌بنیاد، پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ الگوی پایه پیشرفت؛ بیست و نهم و سی‌ام اردیبهشت‌ماه.

22. یاوری­وثاق، مهدیه، (1391)، نقش رسانه در آگاهی بخشی سیاسی، قم: مرکز پژوهش‏های اسلامی صداوسیما ج.ا.ایران.

 

ب. منابع انگلیسی

  1. Berger, J. Sorensen, A. T. & Rasmussen, S. J, (2010), Positive effects of negative publicity: When negative reviews increase sales, Marketing Science, 29(5.(
  2. Verčič, D. & Verčič, A. T, (2016), The new publicity: From reflexive to reflective mediatisation, Public relations review, 42(4).
  3. Vyravene, R. & Rabbanee, F. K, (2016), Corporate negative publicity–the role of cause related marketing. Australasian Marketing Journal (AMJ), 24(4).