صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
12
3
2014
09
23
مقاله پژوهشی: فرایند نیازسنجی و اولویتبندی پویش محیطی در بسیج
1
44
FA
هادی
عبدالملکی
پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات بسیج
ha_malaki@yahoo.com
مصطفی
تقوی
دکترای فلسفه علم و عضو هیئت علمی دانشگاه شریف
ابراهیم
نجفی
دکترای مدیریت
دیدبانی یکی از روشهای بنیادین آیندهپژوهی است که امکان رصد علائم ضعیف، پیشرانها، رویدادها و روندهای آینده را برای سازمانها و ازجمله سازمان بسیج فراهم میسازد. پرسش این تحقیق آن است که فرایند نیازسنجی و اولویتبندی پویش محیطی در بسیج چگونه باید باشد؟ تحقیق به روش کیفی و با روش پرسشنامه و مصاحبه از صاحبنظران، مسئولان و مدیران ستادی و اقشاری بسیج انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد میزان نیاز و ضرورت فعالیتهای دیدبانی در بسیج با 97% در حد «زیاد وخیلی زیاد» میباشد و مناسبترین شیوه دیدبانی نیز با 91% دیدبانی «مستمر و دائمی» بیان شده است. قابلیتهای دیدبانی بسیج به ترتیب «نیروی انسانی داوطلب، ساختار و سازمان فراگیر و شبکهای، ابزار و تجهیزات در اختیار ردههای قشری و بسیجیان. با ایجاد شبکه دیدبانی براساس پراکندگی اقشار و صنوف مختلف عضو بسیج» میباشد. در نتیجه باید امکان بهرهگیری از توان داوطلبی اعضاء را برای سازمان بسیج فراهم کرد تا با دیدبانی مستمر، دائمی و سازمانیافته، ضمن مصون ماندن از غافلگیری راهبردی، تصمیمها و تجویزهای کارآمد، اتخاذ و ارائه نمود.
پایش,پویش محیطی,نظام دیدبانی,شبکه دیدبانی,بسیج
https://ds.sndu.ac.ir/article_666.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_666_47e79dce55813f6f4192e34c4fa1052e.pdf
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
12
3
2014
09
23
مقاله پژوهشی: بررسی تأثیر عوامل الگوی سهشاخگی بر مدیریت دانش مطالعه موردی: یک سازمان صنعتی دفاعی
45
70
FA
پیمان
اخوان
دانشیار گرایش مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه مالک اشتر
peyman_akv@yahoo.com
مهران
کشتکار
دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی
mehran_2a_1404@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل ساختاری، زمینهای و رفتاری در قالب الگوی سهشاخگی بر مدیریت دانش در یک سازمان دفاعی انجام شده است. در این تحقیق که از نوع کاربردی و توسعهای است بر اساس رویکرد معادله ساختاری، رابطه بین عوامل یادشده و مدیریت دانش، الگوسازی شده است. جامعه آماری، تعداد 107 نفر شامل مسئولان، مدیران و کارکنان واحدهای گسترشیافته سازمان موردمطالعه در سراسر کشور میباشد. نتایج نشان میدهد بین متغیرهای اصلی تحقیق، رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد، همچنین در مقایسه بین عوامل الگوی سهشاخگی، مشخص گردید عوامل «ساختاری، «رفتاری» و «زمینهای» بهترتیب اولویت، بیشترین تأثیر را بر مدیریت دانش سازمان موردمطالعه دارند و در نهایت اینکه در بین عوامل ساختاری، «ساختار سازمانی»، در بین عوامل رفتاری، «مدیریت و رهبری»، و در بین عوامل محیطی، «تعامل منطقی با دنیای علمی بیرونی» بیشترین تأثیر را بر مدیریت دانش دارند.
مدیریت دانش,الگوی سهشاخگی,عوامل ساختاری,عوامل رفتاری,عوامل زمینهای
https://ds.sndu.ac.ir/article_667.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_667_660714c5fba4334567b29ca53304f539.pdf
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
12
3
2014
09
23
مقاله پژوهشی: الگوی برآورد راهبردی توان دفاعی از بُعد نیروی انسانی
71
96
FA
مهدی
ناظمیاردکانی
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)
mnazemi32@yahoo.com
شناخت و رعایت رویکرد دفاعی در هدفگذاریها، سیاستگذاریها و برنامهریزیهای کلان عموم کشورها بهویژه کشوری مانند ج.ا.ایران با موقعیت خاص فرهنگی، سیاسی و جغرافیایی، حیاتی است. چنین رویکردی میتواند نظام جمهوری اسلامی را به قدرت بازدارندگی و توان دفاعی لازم در برابر قدرتهای معاند برساند. توان دفاعی کشور از بُعد نیروی انسانی، تابعی از تولید توان دفاعی نظامیان، بسیجیان و غیرنظامیان است. در این تحقیق تلاش شده سهم تأثیر هر کدام از این نیروها و همچنین سهم تأثیر هر یک از عوامل هفتگانه جمعیت (تعداد)، سن، دانش، دسترسی به امکانات، امید به زندگی، روحیه دفاعی و مهارت نظامی در تولید توان دفاعی هر یک از نیروهای سهگانه را مشخص سازد. ابزار گردآوری اطلاعات با بهرهگیری از الگوی تصمیمگیری سلسلهمراتبی (AHP) به صورت پرسشنامه بسته تهیه شد. با روش پیمایشی سهم تأثیر ابعاد و عوامل مؤثر، براساس نظرات 44 نفر از مدیران و خبرگان راهبردی نظامی- دفاعی کشور بهدست آمد و در نهایت، الگوی برآورد در قالب معادله رابطه عوامل مؤثر با توان دفاعی توسعه داده شده است. روحیه دفاعی با سهم تأثیر بالا، عامل مؤثر مشترک در توان دفاعی همه نیروها، عامل بعد به ترتیب در نظامیان، مهارت نظامی و در نیروهای بسیج، سطح تحصیلات و در غیرنظامیان امید به زندگی مشخص گردید.
قدرت ملی,توسعه انسانی,توان دفاعی,توان نظامی,روحیه دفاعی
https://ds.sndu.ac.ir/article_668.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_668_38976aa038dde8155ff494aef8821b8b.pdf
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
12
3
2014
09
23
مقاله پژوهشی: چالشهای خلاقیت و نوآوری کارکنان مطالعة موردی: یک دانشگاه نظامی
97
124
FA
سیاوش
نصرتپناه
دانشیار دانشگاه امام حسین(ع)
عبدالرحمن
کشوری
استادیار دانشگاه امام حسین(ع)
علیرضا
پورالشریعه
دانشجوی دکترای برنامهریزی آموزشی دانشگاه امام حسین(ع)
مراکز آموزشی سازمانهای نظامی و انتظامی بهمنظور ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، افزایش کارایی و اثربخشی و کاهش هزینهها، به وجود کارکنان خلاق و نوآور نیازمندند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین چالشها و موانع مؤثر در خلاقیت و نوآوری کارکنان یکی از دانشگاههای نظامی با روش نمونه طبقهای- تصادفی در مجموع 150 نفر انجام شد. گردآوری دادهها بهوسیله پرسشنامه محققساخته، و امتیازدهی آن بهصورت طیف لیکرت پنج گزینهای بود. روایی پرسشنامه از طریق محتوایی، نظرات استادان و متخصصان و پایایی آن نیز با انجام پیشآزمون ـ پسآزمون از ده نفر از افراد جامعه انجام و با ضریب همبستگی (0/9) تأیید شد. از نظر پاسخدهندگان چالشهای فردی، سازمانی، محیطی و گروهی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر ایجاد خلاقیت و نوآوری کارکنان دانشگاه نظامی دارد.
خلاقیت,نوآوری,دانشگاه نظامی,سازمانهای نظامی,کارکنان
https://ds.sndu.ac.ir/article_670.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_670_34301d54480277ddfc12a386ef18d7c8.pdf
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
12
3
2014
09
23
مقاله پژوهشی: تبیین مؤلفههای تعالی سازمانی در نیروی زمینی ارتش ج.ا.ایران
125
158
FA
محمدرضا
قرایی آشتیانی
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
نبیاله
دهقان
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
drdehghan@ymail.com
علیرضا
شیخ
دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
هدف این مقاله پاسخگویی به این پرسش میباشد که مؤلفههای تعالی سازمانی در نیروی زمینی ارتش ج.ا.ایران کدامند؟ این مقاله برمبنای هدفهای تحقیق، از نوع توصیفی بوده و بر مبنای نتایج، از نوع توسعهای-کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان نیروی زمینی ارتش ج.ا.ایران شاغل در جایگاههای سرتیپی به بالا و دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد هستند، که با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند، تعداد 31 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. دادههای این تحقیق از طریق بررسیهای کتابخانهای و پرسشنامه بسته گردآوری شده و با استفاده از شیوههای آماری (آزمون دوجملهای و ضریب همبستگی اسپیرمن) تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که مؤلفههای تعالی سازمانی نیروی زمینی ارتش ج.ا.ایران «رهبری (فرماندهی و مدیریت)، ارکان جهتساز(رهنامه، راهبردها و سیاستها)، ساختار سازمانی، مدیریت کارکنان، فرایندها و نظامها، فرهنگ و جوّ سازمانی، فناوری و تجهیزات، مدیریت دانش، یادگیری و نوآوری، روحیه نظامی، توان رزمی و مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی عمومی» هستند.
تعالی سازمانی,توانمندسازها,نیروی زمینی ارتش ج.ا.ایران,روحیه
https://ds.sndu.ac.ir/article_671.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_671_84cb119c1d388ea7cb122690c0f88d82.pdf
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
12
3
2014
09
23
مقاله پژوهشی: شناسایی ابزارهای مؤثر بر شکلگیری و توسعه شبکه دانشبنیان در حوزه دفاعی و تحلیل آن با استفاده از ماتریس نهاد-ابزار- هدف
159
190
FA
مهدی
الیاسی
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
سیدحامد
مزارعی
دانشجوی دکترای سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تهران
مهدی
محمدی
استادیار دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران
mhshokatpour@gmail.com
علیاصغر
سعدآبادی
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تهران
تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که مهمترین ابزارهای مؤثر بر شکلگیری شبکه شرکتهای دانشبنیان در حوزه دفاعی چیست و اولویت این ابزارها نسبت به یکدیگر چگونه است؟ جامعه آماری پژوهش، متخصصان حوزه دفاعی کشور هستند. برای گردآوری اطلاعات، در کنار مرور ادبیات، از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده و با بهرهگیری از آزمون دوجملهای، ابزارهای دارای اهمیت کم و بسیار کم در شکلگیری شبکه دانشبنیان، حذف شده و سپس با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی، ابزارهای مهم باقیمانده، رتبهبندی شدهاند. براساس نتایج تحقیق، 15 ابزار در 4 بُعد شناسایی شدند که دارای اهمیت و وزن یکسانی نیستند، بلکه به ترتیب ابعاد، ارائه تسهیلات و انجام مشارکت با شرکتهای دانشبنیان بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند. در پایان مقاله نیز از طریق گروه خبرگان و استفاده از ماتریس 3 بُعدی نهاد- ابزار- هدف، پیشنهادها و راهکارهایی برای شکلگیری و توسعه شبکه شرکتهای دانشبنیان بخش دفاعی کشور ارائه شده است.
شبکه,شرکتهای دانشبنیان,بخش دفاع,نظام نوآوری,تحقیق و توسعه
https://ds.sndu.ac.ir/article_672.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_672_1dd38347143cd2420dba8e328379c32e.pdf