%0 Journal Article %T مقاله پژوهشی: معرفی الگویی جهت مدیریت دانش نظامی با رویکرد رفتاری %J راهبرد دفاعی %I صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی %Z 1735-1723 %A عسکری, احمد %A اردلان, امید %A مینایی, حسین %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 17 %N 4 %P 37-63 %! مقاله پژوهشی: معرفی الگویی جهت مدیریت دانش نظامی با رویکرد رفتاری %K مدیریت دانش %K سطوح تجزیه‌وتحلیل سازمان %K سطح فردی %K سطح گروه %K سطح نظام‌های سازمانی %R %X DOR:20.1001.1.17351723.1398.17.68.2.9 سازمان‌های نظامی با توجه به ماهیت مأموریتی خود در خط مقدم استفاده از دانش‌­های جدید می­‌باشند و همچنین با تهدیدهای متنوعی چون موشک‌­ها و هواپیماها با سرعت و قابلیت حرکتی بالا، پهبادهای چندمنظوره، سایبرالکترونیک، بیوتروریسم، علوم و فناوری­‌های همگرا، رایانه‌­ها، فناوری­‌های زیستی، عملیات روانی و رسانه روبه‌رو بوده و جهت پاسخگویی به این تهدیدها چالش­‌های بزرگی در راستای دستیابی به دانش­ و فناوری­‌های در لبه دانش دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر­ ارائه الگویی جهت مدیریت دانش بر اساس تجزیه‌و‌تحلیل سطوح فرد، گروه و سازمان (رویکرد رفتاری) به جهت درک کلی و ایجاد بینش جدید در سازمان‌های نظامی می‌باشد. تحقیق حاضر از نوع آمیخته (کمّی و کیفی) بوده که جامعه آماری بخش کمّی شامل کارکنان یکی از سازمان‌های نظامی و حجم نمونه به تعداد 50 نفر انتخاب گردید، حجم نمونه بخش کیفی نیز 7 نفر از خبرگان حوزه مدیریت دانش و روایی پرسشنامه نیز توسط 4 نفر از استادان مدیریت دانشگاه‌های نظامی صاحب­نظر در این حوزه انجام و مورد تأیید ­و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0/85 به‌­دست آمد. جهت آزمون فرضیه‌­ها از الگوی معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS استفاده شد و همه فرضیه­‌ها مورد تأیید قرار گرفتند. برابر نتایج به‌دست آمده الگویی با 4 بعد، 14 مؤلفه و 53 شاخص ارائه گردید و بیانگر این بود که فرایندهای مدیریت دانش از متغیر­های پنهان سطح فردی، سطح گروه و سطح نظام‌های سازمانی به‌صورت یکپارچه اثر می­‌پذیرند و همچنین مؤلفه‌ها و شاخص‌های سطح گروه، بیشترین تأثیر را بر فرایندهای مدیریت دانش می‌گذارند. %U https://ds.sndu.ac.ir/article_934_34d9c76313dba18f4676fb2d2605c7a2.pdf