per
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
2017-06-22
15
2
1
35
91
research Artichel
مقاله پژوهشی: نقش نیروی دریایی راهبردی در توسعه سواحل مکران و تأثیر آن بر امنیت ملی ج.ا.ایران
The role of Strategic Naval Force in the Expansion of Makran Coasts and Its Impact on the National Security of I.R.Iran
داود رضائی سکهروانی
1
محمود واثق
2
امیر هوشنگ خادمدقیق
3
حسن چهارمحالی
4
کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی، مدرس دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)
استادیار دانشکدۀ جغرافیای دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مطالعات امنیت ملی
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)
امنیت و توسعه دو مفهوم بههم پیوسته و مکمل یکدیگر هستند که در برنامهریزی دولتها اهمیت ویژهای دارند. نتایج بررسیها نشان میدهد که امنیت بدون توسعه نمیتواند تداوم داشته باشد و در صورت تداوم، هزینهبر است و توسعه نیز بدون ایجاد ساختارهای امنیتی مناسب شکل نمیگیرد. بنابراین هدف مقالۀ پیشرو، بررسی نقش توسعه و پیشرفت سواحل مکران بر مبنای نظریه امنیت - توسعه و آثار توسعه منطقه بر افزایش ضریب امنیت ملی ج.ا.ایران است. سؤال مقاله «چگونگی نقش نیروی دریایی راهبردی در توسعه سواحل مکران (پیشرفت) و تأثیر آن بر امنیت ملی ج.ا.ایران» میباشد. این پژوهش از نظر نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و روش گردآوری کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) با جامعه آماری 30 نفره از صاحبنظران و مدیران آشنا به مسائل امنیتی و منطقه مورد مطالعه از سه نیروی (پداجا، نهاجا و نداجا) تشکیل شده است. جامعه آماری تحقیق تمامشمار و با توجه به اهمیت موضوع، تجزیهوتحلیل اطلاعات با نرم افزارspss صورت گرفته که نتیجه حاصله ضمن تأیید فرضیههای تحقیق بیانگر آن است که نیروی دریایی با گسترش بهسمت سواحل مکران و توسعه زیرساختهای بندری، صنایع و امکانات اولیه بهداشتی، آموزشی، رفاهی و فرهنگی جهت کارکنان خود، نقش مفیدی در خروج منطقه از انزوای جغرافیایی و رفع محرومیت مردم منطقه خواهد داشت و میتواند با توجه به ظرفیت و تواناییهای موجود با افزایش ظرفیتها جهت اشتغال در بندرها و صنایع وابسته به دریا، نقش بیبدیلی در کاهش ناامنیهای کالبدی و افزایش ضریب امنیتی این بخش از سرزمین ایران ایفا نماید.
Security and development are two interconnected and complementary concepts which are of great importance in governments' planning. Studies show that security cannot keep going without development, continuation of which is costly. Also it is not impossible to achieve development without creating suitable security structures. Therefore this paper aims to investigate the role of navy in Makran coasts development on the basis of security-development theory, and its effect on national security of Islamic Republic of Iran. This is an applied study with a descriptive-analytical design. It was done through library research and field study (questionnaire) with a statistical population of 30 experts familiar with security issues and the region. Data were analyzed using SPSS software. Supporting the hypotheses of the research, the results indicate that the military presence of navy in Makran coasts will develop infrastructures of harbor, industries and basic facilities for navy's personnel, in terms of healthcare, education, welfare and culture, thus playing a crucial role in bringing the region out of geographical isolation and helping the deprived people living in this region. With regard to the existing potentialities, navy's military presence in Makran can increase job opportunities in harbors and sea-dependent industries which will consequently decrease the local insecurities and increase the security rate of this part of Iran.
https://ds.sndu.ac.ir/article_91_876625854cf5511cb53b6d03224f2ae8.pdf
ج.ا.ایران
نیروی دریایی راهبردی
توسعه
سواحل مکران
امنیت ملی
IR Iran
Strategic Navy
Development
Makran Coast
national security
per
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
2017-06-22
15
2
37
69
92
research Artichel
مقاله پژوهشی: تحلیل حقوقی اقدامهای نظامی دولت ج.ا.ایران در مقابله با تروریسم در سوریه و عراق
Legal Analysis of Iran,s Military Actions to Oppose Terrorism in Syria and Iraq
سیامک کرمزاده
1
استادیار گروه حقوق دانشگاه شاهد
اقدامهای گروههای تروریستی مانند داعش در سوریه و عراق به تهدیدی جدی علیه کشورهای منطقه تبدیل شده است. بنابراین دولتهای عراق و سوریه بهعنوان قربانیان این اقدامها از ایران جهت مقابله با انجام عملیات نظامی علیه گروههای تروریستی درخواست کمک نمودهاند. اگرچه کنوانسیونهای ضدتروریسم راهکارهای حقوقی مناسبی جهت مقابله با اقدامهای تروریستی از طریق دستگیری و مجازات متهمان و یا استرداد آنها را فراهم نموده، اما فعالیتهای گروههایی مانند داعش در عراق و سوریه از آن دسته اقدامهای تروریستی موردی و پراکنده نیست که بتوان با آن از طریق روشهای مسالمتآمیز و راهکارهای قضایی مندرج در معاهدههای ضدتروریسم مقابله نمود. بنابراین دولتهای قربانی تروریسم تحت شرایطی میتوانند بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد در مقابل اینگونه حملات مسلحانه با توسل به زور از خود دفاع نمایند. اقدامهای نظامی ایران در سوریه و عراق که بنا به دعوت و با هماهنگی دولتهای یادشده انجام گرفته، با حق دفاع مشروع جمعی مندرج در ماده 51 منشور منطبق است.
The actions of terrorist groups such as ISIS in Syria and Iraq have become a serious threat to the countries in the region. Therefore, the Iraqi and Syrian governments as sufferers of these actions have demanded assistance from Iran to launch military operations against terrorist groups. Although anti-terrorism conventions have provided appropriate legal approaches to counteract terrorist actions through arresting and punishing the culprits or their extradition, the actions of groups such as ISIS in Iraq and Syria are not case-based and dispersed terrorist actions that could be contended through the peaceful methods and judicial solutions contained in the anti-terrorism treaties. Consequently, the victim governments of terrorism under the conditions of Article 51 of the United Nations Charter can defend themselves against such armed attacks by use of force. Iran's military actions in Syria and Iraq, which performed due to the invitation of and in harmony with the above-mentioned governments, are in accordance with the right of collective defense contained in Article 51 of the mentioned Charter.
https://ds.sndu.ac.ir/article_92_e176a19bfd5483bf1be3bdd1a04843a6.pdf
تروریسم
توسل به زور
دفاع مشروع
معاهدههای ضدتروریسم
Terrorism
resort to force
legitimate defense
anti-terrorism treaties
per
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
2017-06-22
15
2
71
93
95
research Artichel
مقاله پژوهشی: الگوی پیادهسازی تحول در سازمانهای نظامی
The Pattern of Development Implementation in Military Organizations
مجتبی اسکندری
1
محمد ازگلی
2
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)
استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)
تحول سازمان، سلسلهای از فعالیتهای مشخص و پویاست و روشی ماشینی و گامبهگام نیست. هر سازمان مسائل و مشکلات و فرصتهای منحصربهفرد خود را داراست؛ به این معنا که هر برنامه تحول سازمان به خودی خود برنامهای منحصربهفرد است. با وجود این، همه برنامههای تحول سازمانی، جریانها یا فرایندهای مشخصی از فعالیتهای وابسته به هم هستند که درخلال زمان به سوی تحقق هدفهای تحول سازمان و بهسازی فردی در حرکت هستند. پرسش اصلی تحقیق این است که الگوی فرایندی مناسب برای اجرای طرح تحول در سازمانهای نظامی چیست؟ برای پاسخ به این پرسش و ترسیم الگوی مطلوب پیادهسازی تحول در سازمانهای نظامی از روش توصیفی، جدولهای تطبیقی و روش مصاحبه بهرهگیری شده است. میتوان فعالیتهای تغییر و تحول را برای سازمانهای نظامی در پنج مرحله اصلی «آمادهسازی برای پذیرش تحول»، «طراحی تحول»، «آمادهسازی برای اجرای طرح تحول»، «اجرای تحول» و «واپایش و تداوم تحول» بیان کرد. هر یک از این مراحل، گامهای مرتبط با خود را دارند که با روش گروه کانونی، اعتبارسنجی و نهایی شده است. در مرحله نهایی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، الگوی طراحی شده با مراحل بیان شده توسط معظمله تطبیق داده شده است.
Organization development is a series of distinct and dynamic activities and not a machine-based or step-by-step method. Each organization has its own unique issues, problems and opportunities; that is, every program of the organization development is per se a unique program. However, all of the organizational development programs are definite flows or processes of interdependent activities that move in the course of time towards the goals of organizational development and personal betterment. The main question in this research is that: What is the appropriate process model for implementation of the development plan in the military organizations? In order to answer this question and design an appropriate model for the development implementation in the military organizations, descriptive method, comparative tables and interview method have been used. Development and transformation activities for the military organizations can be explained at five key stages: Preparation for acceptance of development, design of development, preparing for the implementation of the development plan, implementation of development, and controlling and continuation of development. Each of these stages has its own related steps that are validated and finalized through using the focal group method. In the final stage, with regard to the statements of the Supreme Leader, the designed pattern has been compared to the steps stated by him.
https://ds.sndu.ac.ir/article_95_3c0feec8435561a05027f48af3f7fdf6.pdf
تحول
سازمانهای نظامی
فرایند تحول
مراحل و گامهای تحول
Transformation
Military Organizations
transformation process
steps and transformation steps
per
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
2017-06-22
15
2
95
130
98
research Artichel
مقاله پژوهشی: سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تسلیح دفاعی کرانه باختری از دیدگاه اصول حقوق بینالملل
The Communicating Policy of the Supreme Leader regarding the Armament of the West Bank with regard to the Principles of the International Law
احسان یاری
1
سیدمصطفی کازرونی
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز
دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشگاه شیراز
مقام معظم رهبری، در سال 1393 سیاست موسوم به تسلیح کرانه باختری را مورد ایراد و ابلاغ قرار دادند. ابلاغ این سیاست، واکنشهای مختلفی در سطح منطقهای و جهانی را برانگیخت. در این مقاله برآنیم با روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به قطعنامههای سازمان ملل متحد و اصول حقوق بینالملل به این پرسش پاسخ دهیم که سیاست مقام معظم رهبری مبنی بر تسلیح کرانه باختری از دیدگاه قواعد بینالمللی به چه شکلی قابلیت ارزیابی دارد؟ یافتههای تحقیق و تحلیل آن نشان داد که سیاستهای یادشده با تکیه بر سه استدلال محوری کمک به تحقق اصل تعیین سرنوشت، اجرای اصل حمایت از مستضعفان بهعنوان یکی از اصول قانون اساسی ج.ا.ایران و حقوق بینالملل اسلامی و مقابله با تروریسم در جهت تقویت دولت ملی و با توجه به رعایت تمامی موازین بینالمللی ازجمله اصل عدممداخله، اصل احترام به قواعد بینالمللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه از وجهه قانونی از لحاظ حقوق بینالملل برخوردار میباشد.
In 2014, the Supreme Leader declared the policy known as the armament of the West Bank. The declaration of this policy provoked different reactions at the regional and global levels. In this paper, we seek to answer this question with the descriptive-analytical method and reference to the United Nations resolutions and the principles of the international law: How can the Supreme Leader's policy regarding the armament of the West Bank from the perspective of the international rules be evaluated? Findings of the research and its analysis showed that the mentioned policies, based on three axial arguments of helping realization of the principle of determining the fate, implementing the principle of protecting the oppressed as one of the principles of the constitution of the Islamic Republic of Iran and the international law of Islam and fighting against terrorism in order to strengthen the national government and with due respect to all international standards, including the principle of non-intervention, the principle of respect for the international human rights and the humanitarian rights legally have the right in the international law.
https://ds.sndu.ac.ir/article_98_c37985eca13b636a933e981a7654c707.pdf
مقام معظم رهبری
تسلیح دفاعی
کرانه باختری
رژیم صهیونیستی
حمایت از مستضعفین
supreme leader
Defense Weapons
West Bank
Zionist regime
support for the oppressed
per
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
2017-06-22
15
2
131
164
100
research Artichel
مقاله پژوهشی: رویکرد تلفیقی در اولویتبندی پروژههای توسعه محصولات جدید دفاعی
An Integrated Approach regarding Prioritizing Development Projects of New Defense Products
صادق شهبازی
1
سیدمجتبی سجادی
2
فریبرز جولای
3
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، پردیس البرز دانشگاه تهران، کرج، ایران
استادیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
یکی از چالشهایی که مراکز تحقیق و توسعه در حوزۀ دفاعی با آن روبرو میباشند، اولویتبندی پروژههای توسعه محصول جدید از میان ایدهها، طرحها و خواستههای متنوع نیروهای مسلح و پژوهشگران دفاعی با توجه به محدودیت منابع است. در این راستا با انجام مطالعات کتابخانهای و میدانی گسترده، حوزههای اثرگذار در انتخاب پروژههای توسعه محصول جدید دفاعی شامل حوزه دفاعی، سازمانی و راهبردی، دانشی و فنی، بازار و خطرپذیری و همچنین شاخصهای مربوط به هر حوزه استخراج گردید. با توجه به تنوع و تعدد شاخصها، که موجب افزایش خطای اولویتبندی پروژهها میگردد، با استفاده از روش تحلیل مؤلفههای اصلی و دادهکاوی در 21 پروژه تحقیقاتی، تعداد شاخصها از 42 شاخص شناسایی شده به 25 شاخص کاهش داده شد. همچنین یک روش اولویتبندی که توسعهیافته روش تاپسیس فازی میباشد، باعنوان «تاپسیس فازی ساختاری» پیشنهاد گردید. بهمنظور بررسی اثربخشی روش پیشنهادی، اولویتبندی پنج پروژه توسعه محصول جدید توسط روشهای تحلیل سلسلهمراتبی، تاپسیس فازی و تاپسیس فازی ساختاری انجام گرفت و نتایج هر سه روش با نظرات مدیران ارشد سازمان مقایسه گردید و مشاهده شد که اولویتبندی توسط روش پیشنهادی دارای حداقل اختلاف با نظر مدیران ارشد میباشد. همچنین در اولویتبندی پنج پروژه با روش پیشنهادی، پروژه پنجم با ضریب نزدیکی 0/4915 در اولویت اول، پروژه اول با ضریب نزدیکی 0/3643 در اولویت دوم و درنهایت پروژه چهارم با ضریب نزدیکی 0/3010 در اولویت آخر قرار گرفت.
One of the challenges that research and development centers confront in the defense area is the prioritization of the development projects of a new product from among the diverse ideas, plans and demands of the armed forces and defense researchers with regard to resource restraints. In this respect, effective zones in the selection of the projects of developing a new defense product including defense, organizational and strategic, knowledge and technology, market and risk realms, as well as indicators related to each realm were extracted by conducting extensive library and field studies. With regard to the diversity and multiplicity of indicators, which lead to an increase in the error of prioritizing the projects, using the principal components analysis and data mining method in 21 research projects, the number of indicators were reduced from 42 identified indicators to 25 indicators. Also, a priority method, developed by the Fuzzy Topsis method, was proposed under the title of Fuzzy Topsis. In order to assess the efficiency of the suggested method, the prioritization of the five new product development projects was analyzed using hierarchical analysis, Fuzzy Topsis and structural Fuzzy Topsis, and the results of each of the three methods were compared with the opinions of the senior managers of the organization and it was observed that prioritization by the proposed method has the lowest difference with the senior managers' opinion. Also, in prioritizing 5 projects with the proposed method, the fifth project with a closeness coefficient of 0.4915 was selected as the first priority, the first project with a closeness coefficient of 0.3643 as the second priority, and finally the fourth project with a closeness coefficient of 0.3010 as the last priority.
https://ds.sndu.ac.ir/article_100_5635169ebcae21dbf5cbc5dfbf7538a3.pdf
رویکرد تلفیقی
توسعه محصول جدید دفاعی
پروژه
تجزیهوتحلیل مؤلفههای اصلی
Integrated approach
development of new defense product
project
analysis of main components
per
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
2017-06-22
15
2
165
199
102
research Artichel
مقاله پژوهشی: سیاستگذاری صنعتی جهت ارتقای قابلیت های صنایع دفاعی راهبردی
Industrial Policy-making towards Enhancing the Capabilities of Strategic Defense Industries
سیامک طهماسبی
tahmasebysiamak@gmail.com
1
حسین اصلیپور
2
حمیدرضا فرتوکزاده
3
علیرضا بوشهری
4
پژوهشگر دانشگاه امام صادق(ع) و دانشجوی دوره دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه مالک اشتر
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
سیاستهای صنعت دفاعی یکی از مهمترین شاخههای سیاست صنعتی کشورهاست و سیاست صنعتی، خود یکی از شاخههای سیاست عمومی محسوب میشود. سیاست صنعتی، شیوههای مختلف دخالت دولت در عرصه صنعت و فناوری است که بهصورت هماهنگشده و آگاهانه، برای پیشرفت در توسعه صنعتی اعمال میشود. در این بین ناهنجاریهای رفتاری بخش صنعت در مجموعه اقتصاد کشور از دو حوزه متفاوت ناشی میشود. نخست از کندی مناسبات درونی و دوم از ناهماهنگیها با اقتضائات محیط پیرامونی آن. این مقاله بر آن است تا راهنمایی برای سیاستگذاران صنعتی بوده و با انجام یک موردکاوی واقعی، سیاستهای صنعتی آن را تشریح نماید. در این مسیر بر اساس یک الگوی مفهومی دو مرحلهای، ابتدا به ترسیم وضیعت مطلوب سیاستگذاری بر اساس آثار علمی پرداخته شده و در مرحله دوم سیاستهای پیشنهادی برای سازمانهای صنعتی فعال در عرصه دفاعی را ارائه کردهایم که عبارتنداز: «اتخاذ سیاست هسته و شبکه»، «ایجاد اتحاد راهبردی با صنایع همسوی داخلی و تحکیم پیوندهای حیاتی» و «نگاه پلتفرمی (خانواده محصول) به مقوله طراحی و تولید محصولات و سامانهها». منطق استفاده شده در این تحقیق «تحلیل دادهبنیاد» بوده و از بین چهار رویکرد مختلف آن با توجه به اقتضائات پژوهش، رویکرد گلیزر و استراوس انتخاب شد. یافتهها و نوآوری اصلی مقاله، سیاستهای پیشنهادی بوده که در انتهای مقاله تبیین و تشریح شده است.
Policies of the defense industry are one of the most important branches of industrial policy of countries, and industrial policy itself is considered as one of the branches of public policy. Industrial policy involves the various methods of government intervention in the field of industry and technology which is cooperatively and consciously applied in order to progress in industrial development. In the meantime, the behavioral irregularities of the industrial sector in the country's economic composite result from two different dominions, firstly, from the slowness of the internal relations, and second, from the inconsistencies with its peripheral environment's requirements. This paper seeks to be a guide for the industrial policy makers and to explain its industrial policies by doing a realistic case study. In this way, based on a two-stage conceptual model, first the desirable situation of policy making based on the scientific works has been designed, and then the proposed policies for the active industrial organizations in the field of defense have been provided as the following: "Adopting a core and network policy", "founding a strategic union with the favorable domestic industries and the consolidation of vital links" and "a platform look (product family) to the design and production of products and systems". The logic used in this research was "data-base analysis" and from among its four different approaches, according to the research requirements, the Glazer and Strauss approaches were chosen. The main findings and innovations of the paper were the proposed policies that are explained and elucidated at the end of the paper.
https://ds.sndu.ac.ir/article_102_b5f65cbfb900dff330e612323e17820e.pdf
سیاست صنعتی
سازمانهای دولتی
صنایع دفاعی
قابلیتها
Industrial policy
Government agencies
defense industries
capabilities